De Fraudehelpdesk signaleert een zorgwekkende stijging in meldingen van malafide klusbedrijven, van slotenmakers en dakdekkers tot rioolontstoppers, die onrealistisch hoge bedragen rekenen voor werk dat slecht, onvolledig of helemaal niet is uitgevoerd. Slachtoffers vinden deze bedrijven vaak via een snelle zoekopdracht op internet; de bedrijven scoren hoog in Google-resultaten, zijn 24/7 bereikbaar en beloven directe hulp. Soms wordt zelfs de naam van een bestaande, betrouwbare onderneming misbruikt.
Geen duidelijke prijsafspraken vooraf, dat is vaak de kern. Achteraf worden exorbitante kosten gepresenteerd, zoals onnodige materialen, verzonnen complicaties of hoge voorrijkosten. In sommige gevallen wordt de werkopdracht niet of foutief uitgevoerd. Bij dakdekkers gaat het soms om ongevraagde bezoeken waarbij zogenaamd ernstige schade wordt geconstateerd die direct gerepareerd moet worden.
Betaling moet vaak direct plaatsvinden via contant geld, een betaalverzoek of een mobiel pinapparaat. Op de afschriften ontbreekt dan vaak de bedrijfsnaam, waardoor het achteraf lastig te achterhalen is wie de afzender was. Vragen over de kosten leiden soms tot intimiderend gedrag, waardoor mensen alsnog betalen.
Uit recente halfjaarcijfers van de eerste helft van 2025 blijkt dat de Fraudehelpdesk 44.500 meldingen ontving. Dat is bijna 50 procent meer dan in dezelfde periode in 2024. Meldingen over misleidende verkooppraktijken, waar deze malafide klusbedrijven onder vallen, zijn in een jaar tijd verdrievoudigd.
Deze ontwikkeling maakt duidelijk dat het probleem zich niet beperkt tot enkele incidenten. Malafide praktijken nemen landelijk toe. De Fraudehelpdesk pleit voor betere regelgeving, zoals een landelijk erkend keurmerk voor klusbedrijven en strengere controle op de zoekresultaten waarin deze bedrijven verschijnen.
Uit onderzoek van Trustoo (juli 2024) blijkt dat 34 procent van de Nederlandse huiseigenaren ooit is opgelicht door een klusjesman, zoals een timmerman, schilder, loodgieter of elektricien. Meer dan de helft heeft ooit te veel betaald voor een klus aan huis. Vooral jonge huiseigenaren onder de dertig jaar melden vaker problemen, maar geven ook aan vaker offertes te vergelijken en recensies te checken voordat ze iemand inhuren.
De groei van het aantal slachtoffers van malafide klusbedrijven is duidelijk zichtbaar. Heldere voorlichting, strenger toezicht en een betrouwbaar keurmerk kunnen helpen om consumenten beter te beschermen.